Pedagogisch beleidsplan
Bij Ministars werken wij volgens de Thomas Gordon theorie.
Thomas Gordon is een kinderpsycholoog die gespecialiseerd is in de communicatie tussen ouders/verzorgers en kinderen.
Gordon stelt het luisteren naar elkaar centraal.
Werken met kinderen vraagt om een goede communicatie vanuit een deskundig oog.
De gelijkwaardigheid komt neer op het zo min mogelijk gebruik maken van macht en de wensen van het kind serieus te nemen.
Vanuit het kind gezien leren zij ook rekening te houden met anderen.
De vier belangrijkste vaardigheden van de Gordon methode zijn:
- Opkomen voor eigen behoeften door middel van de ik- taal.
- Rekening houden met de ander door middel van actief luisteren.
- Conflicthantering via overleggen.
- Omgaan met verschillen in waarden.
Kinderen zoveel mogelijk hun eigen problemen op laten lossen is de kern van zijn ideeën. Een van de belangrijkste manieren om dat te stimuleren is actief luisteren.
Vervolgens kinderen duidelijk maken dat we ze begrijpen op momenten dat ze boos of verdrietig zijn of misschien wel angstig. “Ik zie dat je boos bent…”, “Ik zie dat je even geen zin hebt om een puzzeltje te maken…” zijn hier duidelijke voorbeelden van. Kinderen voelen zich begrepen en hoeven ook niet bang te zijn dat ze iets verkeerd doen. Ook hier leren ze weer van.
![B7EF355A-E79E-422B-ABFF-1A9CCA49A0C5 B7EF355A-E79E-422B-ABFF-1A9CCA49A0C5](https://kinderdagverblijfministars.nl/wp-content/uploads/bb-plugin/cache/B7EF355A-E79E-422B-ABFF-1A9CCA49A0C5-scaled-circle-fba3087db36b0e838d92af00522e1cdc-6khpxfntwm4i.jpeg)
![samen zoekboek samen zoekboek](https://kinderdagverblijfministars.nl/wp-content/uploads/bb-plugin/cache/samen-zoekboek-scaled-circle-dfa6c27a56d533826f15c64b64045e75-0kswu62er5lm.jpeg)
![Ontwerp zonder titel-5 Ontwerp zonder titel-5](https://kinderdagverblijfministars.nl/wp-content/uploads/bb-plugin/cache/Ontwerp-zonder-titel-5-circle-131a51d45fa2fdaaf6d762da23772df8-za3go2y0c4hx.png)